BRÁNY DO SFÉRY NEVIDITELNÉHO BYTÍ aneb VSTUPTE HLUBOKO DO SVÉHO TĚLA
SKUTEČNÁ POVAHA PROSTORU A ČASU
Jsem schopen vnímat energii ve svém těle, zejména v
pažích a nohou, ale nejsem schopen dostat se hlouběji.
Učiňte z toho meditaci. Taková meditace nemusí trvat dlouho. Deset až
patnáct minut chronologického času stačí. Najděte si nějaké klidné místo, kde
vás nikdo nebude vyrušovat. Posaďte se na židli, ale neopírejte se. Seďte ve
vzpřímené pozici. To udržuje vaši bdělost. Nebo si vyberte svou oblíbenou
meditační pozici.
Uvolněte všechny svaly v těle. Zavřete oči. Několikrát se zhluboka
nadechněte. Nadechujte hluboko do břicha. Pozorujte, jak se vám břicho
roztahuje a stahuje při každém nadechnutí a vydechnutí. Uvědomujte si vnitřní
energetické pole ve svém těle. Nepřemýšlejte o něm - vnímejte je. Tím osvobodíte
své vědomí od své mysli. Pokud vám to pomáhá, můžete si představovat, jak se
vám tělo naplňuje světlem. Jakmile začnete vnímat své vnitřní tělo jako jediné
pole energie, zbavte se všech vizuálních představ a soustřeďte se výhradně na
své pocity. Všechno, co vám zbude, je všezahrnující pocit vědomé přítomnosti. Vaše vnitřní tělo nemá žádné hranice. Soustřeďte
se na tento pocit ještě hlouběji. Splyňte s ním. Splyňte se svým energetickým
polem, abyste přestali vnímat rozdíl mezi pozorovatelem a pozorovaným. Rozdíl
mezi vnitřním a vnějším teď zmizí, takže neexistuje žádné vnitřní tělo.
Hlubokým soustředěním do svého těla jste překonali jeho hranice. V této sféře čistého
Bytí zůstaňte tak dlouho, dokud vám to je příjemné. Pak si opět začněte uvědomovat
své tělo, svůj dech a pocity a nakonec otevřete oči. Několik minut pozorujte
své okolí - nepřemýšlejte - a přitom vnímejte své vnitřní tělo.
Ω
Vstoupit do této beztvaré sféry je osvobozující.
Osvobodí vás to z područí formy.
Je to život ve svém nerozlišeném stavu, jenž předchází fragmentaci v
mnohost forem. Můžeme to nazývat neviditelným Zdrojem, Bytím uvnitř všech bytostí.
Je to sféra hlubokého klidu a ticha, ale zároveň radosti a intenzivního
života.
Kdykoli jste soustředěni v přítomném okamžiku,
otvíráte se světlu čistého vědomí, které vyzařuje z tohoto Zdroje.
Také si uvědomíte, že toto světlo tvoří vaši podstatu.
ZDROJ ENERGIE CHI
Je toto neviditelné Bytí tím, čemu se na Východě říká
univerzální životní energie neboli chi?
Není. Neviditelné Bytí je zdrojem energie chi. Chi je vnitřní
energetické pole ve vašem těle. Je to most mezi vaším vnějším tělem a Zdrojem.
Leží mezi světem formy, mezi viditelným a neviditelným Bytím. Chi můžeme přirovnat k řece nebo proudu
energie. Soustředíte-li se hluboko do svého vnitřního těla, jdete podél tohoto
proudu zpátky ke Zdroji. Chi je pohyb; neviditelné Bytí je klid. Když dosáhnete bodu absolutního
klidu, jenž je přesto plný života, překročíte hranice vnitřního těla a
vstoupíte do sféry neviditelného Bytí. Chi je spojením mezi neviditelným Bytím a hmotným vesmírem.
Soustředíte-li se hluboko do vnitřního těla, můžete dosáhnout tohoto
bodu, této singularity, kde se svět rozpouští v neviditelné Bytí a neviditelné
Bytí se mění v energetický proud chi, který se stává světem. Tohle je bod narození a smrti. Je-li vaše vědomí
soustředěno ven, vzniká mysl a svět. Je-li soustředěno dovnitř, uvědomí si svůj
Zdroj a vrací se do sféry neviditelného Bytí. Když se vaše vědomí opět vrátí do
viditelného světa, znovu přijmete svou totožnost, které jste se dočasně vzdali.
Máte jméno, minulost a budoucnost. Ale v jednom ohledu jste se změnili: ve svém
nitru jste zahlédli realitu, která není ,,z tohoto světa", ačkoli od něj
není oddělena, stejně jako není oddělena od vás.
Provádějte následující duchovní cvičení: Ve svém každodenním životě nesoustřeďujte
veškerou svou pozornost na vnější svět a na svou mysl. Soustřeďte se také do
svého nitra. Vnímejte hluboký vnitřní klid. Udržujte bránu ke Zdroji otevřenou.
Neviditelné Bytí si můžete uvědomovat po celý život. Vnímáte je jako pocit vnitřního
klidu v pozadí, jako hluboký klid, který vás nikdy neopustí, ať se ve vnějším
světě děje cokoli. Stanete se mostem mezi neviditelným a viditelným Bytím, mezi
Bohem a tímto světem. Tento stav spojení se Zdrojem nazýváme osvícením.
Ω
Nemyslíte si, že neviditelné Bytí je odděleno od Bytí viditelného. Jak
by to bylo možné?
Neviditelné Bytí je život uvnitř každé formy, vnitřní podstata všeho, co
existuje. Neviditelné Bytí prostupuje tímto světem. Vysvětlím vám to.
BEZESNÝ SPÁNEK
V bezesném spánku vstupujete do sféry neviditelného Bytí. Spojujete se
se Zdrojem. Čerpáte z něj životní energii, která vás posiluje, když se vrátíte
do sféry viditelného Bytí, do světa oddělených forem. Tato energie je mnohem důležitější
než jídlo. „Člověk nemůže žít ze samotného chleba." V bezesném
spánku však nevstupujete do této sféry vědomě. Ačkoli vaše tělesné funkce
fungují, „vy" v tom stavu neexistujete. Umíte si představit, jaké
by to bylo, kdybyste se dostali do stavu bezesného spánku při plném vědomí? To
si představit nemůžete, neboť tento stav nemá žádný obsah. Sféra neviditelného
Bytí vás neosvobodí, dokud do ní nevstoupíte vědomě.
Proto Ježíš řekl: „Poznáte pravdu a pravda vás osvobodí." To
není abstraktní pravda. Je to pravda věčného života, který poznáte buď přímo,
nebo vůbec. Nesnažte se zachovat si vědomí v bezesném spánku. Je velice nepravděpodobné,
že by se vám to povedlo. Přinejlepším si uchováte vědomí během fáze snů. Tomu
se říká vědomé snění, což může být fascinující, ale není to osvobozující.
Proto používejte své vnitřní tělo jako bránu do sféry neviditelného Bytí
a udržujte tuto bránu otevřenou, abyste byli ve stálém spojení se Zdrojem.
Nezáleží na tom, zda je vaše hmotné tělo staré nebo mladé, slabé nebo silné.
Vnitřní tělo existuje mimo čas. Nejste-li ještě schopni vnímat své vnitřní tělo,
použijte některou z dalších bran, i když nakonec jsou všechny brány jedinou
branou.
DALŠÍ BRÁNY
Přítomný okamžik lze považovat za hlavní bránu. Přítomnost je hlavním
aspektem všech ostatních bran, včetně vnitřního těla. Nemůžete být ve svém těle, pokud nežijete
v přítomném okamžiku.
Čas a viditelné Bytí jsou spojeny stejně neoddělitelně jako věčný
okamžik a neviditelné Bytí. Když rozpustíte psychologický čas skrze intenzivní
vědomí okamžiku, začnete si uvědomovat neviditelné Bytí jak přímo, tak nepřímo.
Přímo je vnímáte jako světlo a sílu svého vědomí - bez obsahu. Nepřímo je
vnímáte skrze hmotný svět. Jinými slovy, vnímáte božskou podstatu v každé
bytosti, v každé květině a v každém kameni. Uvědomujete si, že „všechno je
posvátné". Proto Ježíš říká: „Rozštípněte kus dřeva; já tam jsem. Zvedněte
kámen, a najdete mě tam."
Další bránu do sféry neviditelného Bytí otevřete, když přestanete
myslit. Toho lze dosáhnout jednoduše, například jediným vědomým nadechnutím
nebo intenzivním soustředěním na květinu. Proud myšlení lze přerušit mnoha způsoby.
Zastavení myšlenkové činnosti je cílem meditace. Myšlení je součástí sféry
viditelného Bytí. Ustavičná aktivita mysli vás udržuje ve světě formy a znemožňuje
vám uvědomit si nevědomé Bytí, uvědomit si beztvarou a věčnou božskou podstatu
ve všech věcech a bytostech. Jste-li soustředěni v přítomném okamžiku, vaše
mysl se zastaví automaticky. Proto jsem řekl, že přítomný okamžik je nejdůležitějším
aspektem každé brány do sféry neviditelného Bytí.
Přijetí reality je také branou do sféry neviditelného Bytí. Důvod je
jednoduchý: vnitřní rezistence vás odděluje od druhých lidí, od vás samých a od
okolního světa. Posiluje pocit odloučenosti, na kterém závisí život ega. Čím
silnější je váš pocit odloučenosti, tím víc jste svázáni se světem oddělených
forem. Čím víc jste svázáni se světem formy, tím víc se s ním ztotožňujete.
Brána je zavřena a vy jste odděleni od vnitřní dimenze. Když přijímáte realitu,
stanete se „transparentními", takže skrze vás může zářit
neviditelné Bytí.
Jednou z těchto bran musí být láska?
Není. Jakmile se otevře jedna z těchto bran, láska je ve vás přítomná jako pocit jednoty. Láska není branou; láska je to, co branou přichází do tohoto světa. Dokud jste uvězněni jen ve své hmotné formě, nemůžete milovat. Vaším úkolem je najít bránu, kterou láska může vstoupit. A tou je spojení vnitřního a vnějšího, tedy hmoty a člověka. Já jsem já.
TICHO
Existují ještě nějaké jiné brány?
Ano. Neviditelné Bytí není odděleno od viditelného Bytí. Neviditelné
Bytí prostupuje tento svět, ale je tak dobře skryté, že skoro každému úplně uniká.
Víte-li, kde hledat, najdete je všude. Brána se otvírá v každém okamžiku.
Slyšíte toho psa, co štěká někde v dálce? Nebo to auto, které projíždí
kolem? Pozorně poslouchejte. Cítíte v tom přítomnost neviditelného Bytí?
Necítíte? Hledejte ji v tichu, z nějž vycházejí a do nějž se vracejí všechny
zvuky. Naslouchejte spíš tichu než zvukům. Soustředění na vnější ticho vytváří
vnitřní ticho. Vaše mysl se uklidní: otvírá se brána.
Každý zvuk se rodí z ticha, umírá v tichu a během svého trvání je
obklopen tichem. Ticho umožňuje zvukům existovat. Ticho je neslyšitelnou součástí
každého zvuku. Neviditelné Bytí je přítomno ve světě ticha. Proto se říká, že
nic není tak podobné Bohu jako ticho. Musíte si je však uvědomovat. I během
rozhovoru si uvědomujte pomlky mezi slovy a větami. Když to děláte, roste ve
vás dimenze ticha. Nemůžete vnímat ticho, aniž jste klidní ve svém nitru. Venku
ticho, uvnitř klid. Vstoupili jste do sféry neviditelného Bytí.
PROSTOR
Jako nemůže zvuk existovat bez ticha, nic nemůže existovat bez prázdného
prostoru. Každý předmět vychází z nicoty, je obklopen nicotou a nakonec se do
nicoty vrací. Dokonce i uvnitř každého předmětu je mnohem víc „ničeho" než
„něčeho". Vědci říkají že masivnost hmoty je iluze. Každá hmota, včetně vašeho
hmotného těla, je téměř stoprocentní prázdnota - tak ohromné jsou vzdálenosti
mezi jednotlivými atomy. Dokonce i uvnitř atomu je většinou prázdný prostor.
To, co zbývaje spíš energetické vlnění než částice masivní hmoty, něco jako
hudební nota. Buddhisté to vědí už přes dva a půl tisíce let. „Forma je
prázdnota, prázdnota je forma," říká se v Sútrách. Podstatou všeho
je prázdnota.
Neviditelné Bytí prostupuje celým hmotným vesmírem nejen jako ticho, ale
také jako prostor - zevnitř i zvenku. Prostor vám může uniknout stejně snadno
jako ticho. Každý vidí předměty v prostoru, ale nikdo si nevšímá samotného
prostoru.
Z toho, co říkáte, mám dojem, že „prázdnota " je něco
víc než nic. Zdá se, že prázdnota má jakousi tajemnou kvalitu. Co je tohle nic?
Tak se nemůžete ptát. Vaše mysl se snaží udělat něco z ničeho. Jakmile z
ničeho uděláte něco, unikne vám to. Nic - prostor -je projev neviditelného Bytí
v hmotném světě. Víc o tom nelze říci; a už to je paradox. Nicota se nemůže
stát předmětem poznání. Nemůžete studovat „nic". Když vědci studují
prostor, obvykle z něj něco udělají. Jakmile to však udělají, naprosto jim
unikne podstata. Není překvapující, že nejnovější teorie tvrdí, že prostor není
prázdný, ale zeje naplněný nějakou látkou. Jakmile máte teorii, není obtížné
najít důkazy, které ji potvrzují, alespoň do té doby, než se objeví nová
teorie. „Nic" se může stát branou do sféry neviditelného Bytí jedině tehdy,
když se to nesnažíte pochopit.
A nesnažíme se o to právě teď?
Vůbec ne. Jen vám ukazuji, jak můžete uvést neviditelné Bytí do svého
života. Nepokoušíme se to pochopit. Není co chápat.
Prostor nemá žádnou „existenci". „Existovat" znamená
doslovně „vystupovat". Prostor nelze chápat, neboť z ničeho
nevystupuje. Ačkoli sám nemá žádnou existenci, umožňuje existovat všemu
ostatnímu. Ticho také nemá žádnou existenci, stejně jako ji nemá neviditelné
Bytí. Co se tedy stane, když přestanete pozorovat předměty v prostoru a soustředíte
svou pozornost na samotný prostor? Co je podstatou této místnosti? Nábytek,
obrazy a další věci jsou v této místnosti, ale nejsou touto místností. Podlaha,
stěny a strop vymezují hranice místnosti, ale ani ty nejsou místností. Co je
tedy podstatou této místnosti? Prostor, samozřejmě, prázdný prostor. Bez
prostoru by tu nebylo žádné „místo". Jelikož prostor je „nic", můžeme
říci, že to, co tu není, je důležitější než to, co tu je. Uvědomte si prostor kolem sebe. Nepřemýšlejte
o něm. Vnímejte jej. Všímejte si „ničeho".
Budete-li to dělat, změní se vaše vědomí. Vnitřním ekvivalentem předmětů
v prostoru jsou předměty ve vaší mysli: myšlenky, emoce a smyslové vjemy. A
vnitřním ekvivalentem prostoru je vědomí, které umožňuje existenci myšlenek a
emocí, stejně jako prostor umožňuje existenci vnějších předmětů. Takže když přestanete
vnímat předměty v prostoru, automaticky přestanete vnímat předměty ve své
mysli. Jinými slovy: Nemůžete myslit a zároveň si uvědomovat prostor. Když si uvědomujete prázdný prostor kolem sebe,
zároveň si uvědomujete prostor čistého vědomí: neviditelné Bytí. Takže
kontemplace prostoru se může stát branou do sféry neviditelného Bytí.
Prostor a ticho jsou dva aspekty téhož - dva aspekty téže nicoty. Jsou
externalizací vnitřního prostoru a vnitřního ticha: nekonečně tvůrčího lůna
veškeré existence. Lidé si tuto dimenzi většinou vůbec neuvědomují. Neuvědomují
si vnitřní prostor, neuvědomují si vnitřní ticho. Jsou nevyvážení. Jinými
slovy, znají svět nebo si to alespoň myslí, ale neznají Boha. Ztotožňují se
výhradně se svou tělesnou a duševní formou, se svou nevědomou podstatou. A
protože každá forma je proměnlivá, žijí v neustálém strachu. Tento strach je příčinou
jejich deformovaného vnímání světa. Kdyby nějaká kosmická katastrofa způsobila
konec světa, neviditelné Bytí by zůstalo naprosto nedotčeno. V knize Course in Miracles (Kurz zázraků)
je tato pravda vyjádřena výstižně: „Nic reálného nelze ohrozit. Nic nereálného
neexistuje. V tom spočívá božský klid." Uvědomujete-li si neviditelné
Bytí, milujete všechny životní formy jako výraz Života za všemi formami. Víte,
že každá forma je odsouzena k zániku a že na ničem příliš nezáleží. Překonali
jste svět, říká Ježíš; dostali jste se na druhý břeh, říká Buddha.
SKUTEČNÁ POVAHA PROSTORU A ČASU
Kdyby neexistoval žádný zvuk, neexistovalo by pro vás ticho; nevěděli
byste, co to je. Teprve zvuk dává vzniknout tichu. Kdyby v prostoru nebyl žádný
předmět, prostor by pro vás neexistoval. Představte si sami sebe jako vědomou
entitu vznášející se v nesmírnosti prostoru - žádné hvězdy, žádné galaxie, jen
naprostá prázdnota. Najednou by přestal existovat prostor.
Nebyl by žádný pohyb, žádná rychlost. Existence prostoru předpokládá
alespoň dva referenční body. Prostor vzniká, jakmile se Jediné stane dvěma a
jakmile se „dva" stane „deseti tisíci věcí", jak nazývá Lao-c'
viditelný svět. Takže svět a prostor vznikají zároveň. Nic nemůže existovat bez
prostoru, nicméně prostor je nic. Před vznikem vesmíru neexistoval žádný
prostor, který by čekal, až bude naplněn. Nebyl žádný prostor, protože nebyla
žádná věc. Existovalo jen jediné neviditelné Bytí. Když se toto Bytí stalo
„deseti tisíci věcí", najednou vznikl prostor a umožňoval jim být. Kde se
vzal? Byl stvořen Bohem, aby měl v čem existovat vesmír? Samozřejmě že ne.
Prostor je nicota, takže nemohl být stvořen. Podívejte se na jasnou noční
oblohu. Tisíce hvězd, které vidíte pouhým okem, jsou jen nepatrnou částí
vesmíru. Moderními dalekohledy můžeme vidět miliardu galaxií, které obsahují
miliardy hvězd. Ještě úžasnější je nekonečnost samotného prostoru, jenž umožňuje
existenci té nádhery. Nic není úžasnějšího než nepředstavitelná nesmírnost
prostoru. Co to však je? Prázdnota, nesmírná prázdnota.
To, co se lidským smyslům jeví jako prostor v našem vesmíru, je
neviditelné Bytí. Je to „tělo" Boží. A největší zázrak je tohle: tato
nesmírnost, která umožňuje vesmíru být, není pouze v prostoru - ale také ve vás. Jste-li naprosto soustředěni v
přítomném okamžiku, uvědomíte si ji ve svém nitru. Tato nesmírnost je bezedná,
ale nemá žádný rozměr. Prostornost je nakonec jen mylně vnímaná hloubka, která je
atributem jediné transcendentální reality.
Einstein říká, že prostor není oddělen od času.
Myslím, že tím chce říci, že čas je čtvrtý rozměr prostoru. Einstein tomu říká
„časoprostorově kontinuum ".
Ano. To, co vnímáte jako prostor a čas, je iluzorní, ale obsahuje to
jádro pravdy. Prostor a čas jsou dva základní atributy Boha, nekonečnost a věčnost,
jež vnímáte, jako by existovaly mimo vás. Ve vašem nitru má jak prostor, tak čas
vnitřní ekvivalent, který odhaluje jejich skutečnou povahu. Zatímco prostor je
tichá, nekonečně hluboká sféra vědomí, vnitřním ekvivalentem času je vědomá přítomnost.
Uvědomte si, že mezi těmito dvěma aspekty není žádný rozdíl. Když si uvědomíte
vnitřní prostor a čas, vnější prostor a čas i nadále existují, ale ztrácejí
svou důležitost. Existuje i vnější svět, ale už vás nesvazuje. Takže skutečný
smysl světa není ve světě, nýbrž v jeho transcendenci. Svět potřebujete jen k
tomu, abyste si mohli uvědomit neviditelné Bytí. Možná jste slyšeli
buddhistické rčení: „Kdyby nebylo iluzí, nebylo by osvícení." Neviditelné
Bytí poznává samo sebe jedině skrze svět a skrze vás.
Jste tady, abyste pomohli naplnit božský smysl vesmíru. Tak jste důležití!
VĚDOMÁ SMRT
Kromě bezesného spánku, o němž jsem již hovořil, existuje ještě jedna
nevědomá brána do sféry neviditelného Bytí. Ta se otvírá v okamžiku vaší tělesné
smrti. I když promarníte všechny ostatní příležitosti k duchovní realizaci,
okamžitě po smrti vašeho těla se vám otevře poslední brána.
Mnoho lidí, kteří se octli na prahu smrti, hovoří o tom, že viděli zářivé
světlo a měli pocit blaženosti a hlubokého klidu. V Tibetské knize mrtvých je to popsáno jako „nádhera bezbarvého světla Prázdnoty", která je
„vaším skutečným já". Tato brána se otvírá jen na krátký okamžik, a pokud
jste si neuvědomili dimenzi neviditelného Bytí během svého života, pravděpodobně
si toho nevšimnete. Mnozí lidé se příliš ztotožňují s hmotným světem, takže
když zahlédnou tuto bránu, okamžitě se odvrátí a ztratí vědomí. Všechno pak
následuje nevědomě a automaticky. Nakonec začne další cyklus narození a smrti,
neboť jejich vědomá přítomnost nebyla dost silná, aby si uvědomili svou
nesmrtelnost.
Takže smrt není naprosté zničení?
Je to konec vaší osobnosti, nikoli konec vaší skutečné přirozenosti.
Vaše přirozenost se nikdy neztratí. Nic hodnotného, nic reálného se nikdy
neztratí. Umírání a smrt - rozklad hmotného těla je vždy příležitostí k
duchovní realizaci. Tato příležitost nám skoro vždy tragicky uniká, protože
žijeme ve společnosti, která neví téměř nic o smrti a ničem skutečně důležitém.
Každá brána do sféry neviditelného Bytí je branou smrti, smrti falešného já.
Když takovou branou projdete, přestanete se ztotožňovat s formami vytvořenými
vaší myslí. Uvědomíte si, že smrt je pouhá iluze, stejně jako vaše ztotožnění s
hmotnou formou. Konec iluze - to je smrt. Je bolestivá jen tehdy, když na iluzi
lpíte.
Ω