NEJSTE SVOU VLASTNÍ MYSLÍ aneb NEJVĚTŠÍ PŘEKÁŽKA NA CESTĚ K OSVÍCENÍ
Jistý žebrák seděl už přes třicet let u silnice. Jednoho dne šel kolem nějaký
cizinec. „Můžete mi dát nějaké drobné?" zamumlal žebrák a nastavil cizinci
starou baseballovou čepici. „Nemám nic, co bych vám mohl dát," odpověděl
cizinec. Pak se žebráka zeptal: „Na čem to sedíte?" „Je to jen stará
bedna," odpověděl žebrák. „Sedím na ní od té doby, co si pamatuji."
„Už jste se někdy podíval dovnitř?" zeptal se cizinec. „Ne," odpověděl
žebrák. „Proč bych to dělal? Nic tam není." „Tak se tam podívejte," řekl
mu cizinec. Žebrák otevřel víko. Ke svému úžasu a radosti zjistil, že bedna je
plná zlata.
Já jsem ten cizinec, který nemá nic, co by vám mohl dát, a který vám
radí, abyste se podívali dovnitř. Ne do nějaké bedny, ale mnohem blíže: do
svého nitra. „Já však nejsem žebrák," namítnete. Lidé, kteří nenašli své
skutečné bohatství, jímž je radost z Bytí a hluboký, neochvějný klid, jenž tuto
radost doprovází, jsou žebráci, i když mají velké materiální bohatství. Hledají
radost, naplnění, uznání, jistotu nebo lásku ve vnějším světě, zatímco ve svém
nitru mají poklad, který nejen obsahuje všechny tyto věci, aleje mnohem úžasnější
než všechno, co nám svět může nabídnout.
Slovo „osvícení" v nás vyvolává představu jakéhosi nadlidského úspěchu
a naše já proti tomu nic nenamítá, ale ve skutečnosti je to přirozený stav prožívané jednoty s
Bytím. Je to pocit spojení s něčím nesmírným a nezničitelným, s něčím, co je
téměř paradoxně vámi a co je zároveň mnohem větší než vy. Osvícení je nalezení
vaší pravé přirozenosti za hranicemi všech forem. Neschopnost uvědomit si tuto
spojitost vyvolává iluzi oddělenosti od vlastního já i od okolního světa.
Následkem toho vnímáte své já - vědomě či nevědomě - jako izolovaný fragment.
Máte strach a jste v konfliktu s vnitřním i vnějším světem. Mám rád
Buddhovu jednoduchou definici osvícení jako „konec utrpení". Na tom není
nic nadlidského, že ne? Jako definice je to však neúplné, neboť to říká, co
osvícení není: osvícení není utrpení. Co vám však zůstane, když se zbavíte
utrpení? To Buddha neříká a z jeho mlčení vyplývá, že na to musíte přijít sami.
Buddha definuje osvícení negativně, aby z toho vaše mysl neudělala něco
nadlidského, v co můžete věřit, ale čeho nemůžete dosáhnout. I přesto však většina
buddhistů dodnes věří, že osvícení může dosáhnout jen Buddha, a ne oni, alespoň
ne v tomto životě.
Hovořil jste o Bytí. Můžete nám říci, co tím slovem
myslíte?
Bytí je věčný, stále přítomný Život za nesčetnými životními formami,
které podléhají narození a smrti. Bytí je však také hluboko uvnitř každé formy
jako její nejvniternější, neviditelná a nezničitelná podstata. To znamená, že
vám je dostupné v každém okamžiku jako vaše nejhlubší já, jako vaše pravá přirozenost.
Nesnažte se však pochopit své bytí racionálně. Nesnažte se pochopit je rozumem.
Bytí můžete poznat jedině tehdy, když máte naprosto klidnou mysl a žijete plně a
intenzivně v přítomném okamžiku... Znovu nabýt vědomí svého bytí a setrvat v
tomto stavu „citového uvědomění" je osvícení.
Ω
Když říkáte Bytí, hovoříte o Bohu? Jestliže ano, proč to
ne řeknete?
Během tisíců let nesprávného používání ztratilo slovo Bůh svůj smysl.
Proto je užívám jen zřídka. Lidé, kteří nikdy nenahlédli do sféry posvátného,
do oné nesmírné sféry za tímto slovem, jej užívají velice přesvědčivě, jako by
věděli, o čem hovoří. Jiní Boha popírají, aniž vědí, co popírají. Nesprávné
užívání tohoto slova vede k absurdním tvrzením jako například: „Můj nebo náš Bůh je jediný pravý
Bůh, kdežto váš Bůh je
falešný." K takovým tvrzením patří také známé Nietzschovo prohlášení: „Bůh
je mrtev." Slovo Bůh se stalo uzavřeným
pojmem. Jakmile je někdo vysloví, okamžitě si představíte někoho nebo něco mimo
vás, a téměř vždycky někoho nebo něco mužského
rodu. Bůh ani Bytí ani žádné jiné
slovo nemůže vyjádřit ani definovat nepopsatelnou realitu za tímto slovem,
takže důležité je, zda vám určité slovo pomáhá nebo znemožňuje vnímat To, co
označuje. Označuje transcendentální realitu, neboje pouhým pojmem ve vaší hlavě
či jakýmsi duševním idolem?
Slovo Bytí sice nevyjadřuje o
nic víc než slovo Bůh, ale má tu
výhodu, že je otevřeným pojmem. Neredukuje nekonečné neviditelné na konečnou
entitu. Je nemožné z něj vytvořit mentální obraz. Nikdo si nemůže dělat výlučné
právo na jeho vlastnictví. Bytí je vaší podstatou, je vám dostupné jako
bezprostřední vědomí vaší existence, které předchází jakoukoli kvalifikaci.
Takže od slova Bytí je jen krůček k
prožívání Bytí.
Ω
Co nám bráni v prožívání této reality?
Naše ztotožnění s naší myslí, která nás nutí ustavičně přemýšlet.
Neschopnost přestat myslit je strašné neštěstí, ale my si to neuvědomujeme,
neboť tím trpíme téměř všichni, takže to považujeme za normální. Tento ustavičný
duševní hluk vám znemožňuje najít onu sféru vnitřního klidu, která je neoddělitelná
od Bytí. Také vytváří naše falešné já, které vrhá stín strachu a utrpení. O tom
všem budeme hovořit podrobněji v dalších kapitolách. Francouzský filozof
Descartes věřil, že formuloval nejzákladnější pravdu, když učinil své slavné
prohlášení: „Myslím, tedy jsem." Ve skutečnosti však vyjádřil ten
nejzákladnější omyl - ztotožnil myšlení s Bytím a totožnost s myšlením. Člověk,
který nemůže přestat myslit, to jest téměř každý, žije ve stavu zdánlivé odloučenosti
v šíleně složitém světě ustavičných problémů a konfliktů, ve světě, který je
odrazem stále větší fragmentace mysli.
Osvícení je stav celistvosti, pocit jednoty, a tudíž stav hlubokého
klidu. Je to pocit jednoty s vnějším i vnitřním světem - pocit jednoty s Bytím.
Osvícení není jen konec utrpení a konfliktů, je to zároveň osvobození z područí
neustálého myšlení. Naše ztotožnění s myslí vytváří mezi námi a realitou neprůhlednou
stěnu pojmů, názvů, představ, slov, soudů a definic, které blokují jakékoli
opravdové vztahy. Tato stěna stojí mezi vámi a vaším já, mezi vámi a vašimi
bližními, mezi vámi a přírodou a mezi vámi a Bohem. Právě tato stěna myšlení
vyvolává iluzi, že jste naprosto odloučeni od „druhých". Zapomínáte na
základní fakt, že pod úrovní materiálních jevů a oddělených forem jste totožní
se vším, co existuje. Slovem
„zapomínáte" chci říci, že tuto jednotu necítíte jako samozřejmou realitu.
Možná věříte, že tomu tak je,
ale nevíte to. Vaše víra
vás možná utěšuje, ale osvobodit vás může pouze vaše zkušenost.
Myšlení se stalo nemocí. Nemoc je projevem nerovnováhy. Například na dělení
a rozmnožování buněk není nic špatného, ale když tento proces probíhá bez
ohledu na celý organismus, buňky se přemnoží a dochází k onemocnění. Poznámka:
Mysl je vynikající nástroj, pokud ji užíváme správně. Užíváme-li ji nesprávným
způsobem, stává se velmi destruktivní. Ve skutečnosti svou mysl neužíváte špatně
- obvykle ji totiž neužíváte vůbec. Vaše mysl užívá vás. A to je ta
nemoc. Věříte, že jste svou myslí. To
je ovšem klam. Váš nástroj vás začal ovládat.
S tím tak docela nesouhlasím. Je sice pravda, že často
myslím bezcílně jako většina lidí, ale přesto užívám své mysli jako nástroje k dosažení mnoha
věcí. A dělám to každý den.
To, že dokážete vyluštit křížovku nebo sestrojit atomovou bombu,
neznamená, že užíváte své mysli. Jako psi rádi ohryzávají kosti, vaše mysl ráda
řeší problémy. Proto luští křížovky a vyrábí atomové bomby. Vás nezajímá ani
jedno, ani druhé. Dovolte mi položit vám otázku: Dokážete „vypnout" své
myšlení, kdykoli chcete?
Tím myslíte, zda jsem schopen úplně přestat myslit? To
dokážu snad jen na pár vteřin.
Pak vás tedy vaše mysl užívá. Nevědomě se s ní ztotožňujete, takže si
ani neuvědomujete, že jste jejím otrokem. Jste svým myšlením téměř posedlý a
považujete je za své já. Počátkem svobody je poznání, že nejste totožný se svým
myšlením. Toto poznání vám umožňuje pozorovat své myšlení. Jakmile začnete své
myšlení pozorovat, aktivujete vyšší úroveň svého vědomí. Uvědomíte si, že
myšlení je jen nepatrným aspektem nesmírné sféry inteligence. Uvědomíte si, že
z této sféry pochází všechno skutečně důležité - krása, láska, tvořivost,
radost a vnitřní klid.
Ω
OSVOBOĎTE SE OD SVÉ MYSLI
Co to
znamená „pozorovat své myšlení"?
Když pacient řekne svému lékaři, že „slyší v hlavě hlasy", lékař ho
pravděpodobně pošle k psychiatrovi. Ve skutečnosti však téměř každý slyší ve
své hlavě neustále nějaký hlas nebo více hlasů. Je to onen nevědomý monolog
nebo dialog, který sice můžete zastavit, ale neuvědomujete si to.
Pravděpodobně jste už potkali „bláznivé" lidi, kteří chodí po
ulicích a mluví sami k sobě. Jejich chování se příliš neliší od toho, co děláte
vy a ostatní „normální" lidé. Jediný rozdíl je v tom, že vy to neděláte
nahlas. Náš vnitřní hlas komentuje, spekuluje, posuzuje, porovnává, kritizuje,
stěžuje si atd. Tento hlas se nemusí zabývat situací, ve které se nacházíte; může
hovořit o minulosti nebo budoucnosti. Pokud jde o budoucnost, obvykle si představuje
negativní situace. Vnitřní monolog je někdy doprovázen vizuálními obrazy nebo
jakýmsi „duševním filmem". I když se váš vnitřní hlas zabývá přítomnou
situací, obvykle ji interpretuje z hlediska minulosti. Je to proto, že tento
hlas je součástí naší mysli, která je utvářena naší individuální i kolektivní
minulostí.
Proto posuzujete a vnímáte přítomnost očima minulosti a vidíte ji
naprosto zkresleně. Často je tento vnitřní hlas naším největším nepřítelem.
Mnoho lidí má ve své vlastní hlavě mučitele, který je neustále kritizuje a
trestá a vysává jim životní energii. Tento hlas je příčinou mnoha utrpení, neštěstí
a nemocí. Dobré je, že se od své mysli můžete osvobodit. Je to jediné skutečné
osvobození. První krok můžete učinit hned teď. Začněte naslouchat hlasu ve své
hlavě. Zaměřte se především na myšlenky, které se stále opakují jako stará
gramofonová deska. Naslouchejte tomu hlasu nezaujatě. Nic nekritizujte.
Neodsuzujte, co slyšíte, neboť to by znamenalo, že se váš vnitřní hlas vrátil
zadními vrátky. Brzy si uvědomíte: tam je ten hlas a tady jsem já, kdo mu
naslouchá. Tento pocit vlastní přítomnosti, toto sebeuvědomění není myšlenka,
neboť vychází ze sféry širší inteligence za vaším myšlením.
Ω
Když nasloucháte nějaké myšlence, jste si vědomi nejen té myšlenky, ale
také sami sebe jako jejího svědka. To je nová dimenze vědomí. Když nasloucháte
myšlence, uvědomujete si v pozadí svou vědomou přítomnost - své hlubší já.
Myšlenka pak ztrácí svou moc nad vámi a rychle odejde, protože jste se přestali
ztotožňovat se svou myslí. Když myšlenka odejde, uvědomíte si přerušení
myšlenkového proudu. Tyto mezery v myšlení budou zpočátku krátké, ale postupně se
budou prodlužovat. Budete v nich cítit vnitřní klid. Začnete si uvědomovat svou
přirozenou jednotu s Bytím, která je obvykle zastíněna vaším myšlením. Cvičením
se tento pocit klidu prohloubí. Ucítíte jemnou emanaci radosti vystupující z
hlubin vašeho nitra: radost z Bytí.
Tento stav není stavem bezvědomí. Právě naopak. Kdyby bylo možné
dosáhnout vnitřního klidu pouze za cenu ztráty vědomí, nestálo by to za to. V
tomto stavu vnitřního spojení jste naopak mnohem bdělejší než ve stavu ztotožnění
se svou myslí. Jste plně přítomní v daném okamžiku. Zvyšuje se také vibrační
frekvence energetického pole, které dává život vašemu tělu. Když vstoupíte do
této bezmyšlenkovité sféry hlouběji, dosáhnete stavu čistého vědomí. V tomto
stavu cítíte svou vlastní přítomnost tak intenzivně a tak radostně, že vám připadá
poměrně nedůležité vaše myšlení, vaše pocity, vaše tělo a celý vnější svět. A přece
to není egoistický stav. Dostanete se za hranice toho, co jste dříve považovali
za „své já". Tato vědomá přítomnost jste vy, ale zároveň je nepředstavitelně
větší než vy. Může vám to připadat paradoxní nebo dokonce nesmyslné, ale nemohu
to vyjádřit žádným jiným způsobem. Proud myšlení můžete přerušit také tím, že
soustředíte svou pozornost na přítomnost. Intenzivně si uvědomujte přítomný
okamžik. To je velice uspokojující.
Tímto způsobem odvedete pozornost od myšlenkové činnosti, vytvoříte
mezeru v myšlení a dosáhnete vědomého stavu vysoké bdělosti. To je podstatou meditace. V každodenním
životě to můžete cvičit tak, že se soustředíte na jakoukoli běžnou činnost,
takže se stane svým vlastním cílem. Například pokaždé, když jdete po schodech,
soustřeďte svou pozornost na každý krok, každý pohyb a každý dech. Buďte
naprosto soustředění na svou činnost. Když si myjete ruce, vnímejte zvuk a
teplotu vody, pohyb svých rukou, vůni mýdla atd. Když si sednete do auta a zavřete
za sebou dveře, několik vteřin sledujte proudění svého dechu. Uvědomujte si přítomný
okamžik. Zda jste v tomto cvičení úspěšní, to poznáte podle toho, jak hluboký
klid cítíte ve svém nitru.
Ω
Takže nejdůležitějším krokem na cestě k osvícení je tohle: odnaučit se
ztotožňovat se s vlastní myslí. Pokaždé, když vytvoříte mezeru v myšlenkovém
proudu, vaše vědomí se stane jasnějším. Jednoho dne se možná přistihnete, jak
se usmíváte na svůj vnitřní hlas, jako byste se usmívali na skotačení malého
dítěte. To znamená, že už neberete obsah své mysli tak vážně, neboť víte, že na
tom nezávisí vaše identita.
OSVÍCENÍ: POVZNESENÍ SE NAD MYŠLENÍ
Není myšlení nutným předpokladem našeho přežití v
tomto světě?
Vaše mysl je nástroj. Používáte jej k dosažení určitého cíle, a jakmile
cíle dosáhnete, nástroj odložíte. Nicméně si myslím, že osmdesát až devadesát
procent myšlení většiny lidí je nejen zbytečné, ale díky jeho negativní povaze
také škodlivé. Pozorujte svou mysl a uvidíte, že to je pravda. Zbytečné myšlení
vám bere energii.
Tento druh nutkavého myšlení je určitou závislostí. Čím se vyznačuje
závislost? Tím, že nejste schopni přestat. Jako by vaše činnost byla silnější
než vy. Navíc vám dává falešný pocit potěšení, potěšení, které se nakonec mění
v bolest.
Proč jsme závislí na myšlení?
Protože se ztotožňujete s obsahem a činností své mysli. Protože máte
strach, že byste ztratili své já, kdybyste přestali myslit. Během dospívání si
vytváříte představu o tom, kdo jste. Tomuto iluzornímu já můžeme říkat ego.
Naše ego je závislé na činnosti naší mysli a nemůže existovat, když přestaneme
myslit.
Slovo ego znamená různé věci pro různé lidi, ale já tohoto slova užívám
k označení falešného já, jež vytváříme tím, že se nevědomě ztotožňujeme se svou
myslí. Pro naše ego stěží existuje přítomný okamžik. Pouze minulost a
budoucnost jsou považovány za důležité. Toto naprosté převrácení reality vysvětluje,
proč je v tomto stavu naše mysl tak dysfunkční. Neustále udržuje minulost při
životě, neboť si myslí, že bez ní nejsme nic. Neustále se promítá do
budoucnosti, aby si zajistila vlastní přežití a našla jakési naplnění. Naše
mysl si říká: „Jednoho dne, až se stane to či ono, budu šťastná a klidná."
I když se někdy zdá, že se naše ego zabývá přítomností, není to vlastně přítomnost,
neboť se na ni dívá očima minulosti. Nebo redukuje přítomnost na pouhý prostředek
k dosažení určitého cíle, který je v budoucnosti. Pozorujte svou mysl a
uvidíte, že tomu tak je. Klíčem k osvobození je přítomný okamžik. Ten však
nenajdete, dokud se ztotožňujete se svou myslí.
Nechci ztratit svou schopnost analyzovat a rozlišovat.
Nevadilo by mi, kdybych se naučil myslit soustředěně ji a jasněji, ale nechci přijít o
svou mysl. Myšlení je nejcennější dar, který máme. Bez myšlení bychom byli jen
dalším druhem zvířete.
Převaha mysli je pouze jedním stadiem v evoluci vědomí. Dnes musíme přejít
do dalšího stadia, jinak nás naše monstrózní mysl zničí. K tomuto námětu se
vrátím později. Myšlení a vědomí není totéž. Myšlení je pouze nepatrným
aspektem vědomí. Myšlení nemůže existovat bez vědomí, kdežto vědomí nepotřebuje
myšlení.
Osvícení vyžaduje, abychom se povznesli nad myšlení, nikoli abychom
klesli na úroveň zvířat. V osvíceném stavu stále užíváte své mysli, ale děláte
to mnohem efektivnějším způsobem než předtím. Myšlení užíváte k praktickým účelům,
ale jste oproštěni od vnitřního dialogu a jste klidnější. Když potřebujete
nalézt tvůrčí řešení, oscilujete mezi myšlením a klidem, mezi myslí a stavem
bezmyšlenkovitosti. Stav bezmyšlenkovitosti je čisté vědomí. Jedině tak můžete
myslit tvůrčím způsobem, neboť jedině tak má vaše myšlení skutečnou sílu.
Samotné myšlení, oddělené od nesmírné sféry vědomí, se stává sterilní, šílené a
destruktivní.
Naše mysl je v podstatě mechanismus, který nám pomáhá přežít. Mysl
shromažďuje a analyzuje informace, ale není tvůrčí. Všichni opravdoví umělci
tvoří ve stavu vnitřního klidu a bezmyšlenkovitosti. Jejich mysl pak dává formu
jejich tvůrčímu impulzu. Dokonce i velcí vědci říkají, že jejich objevy přišly
ve stavu hlubokého duševního klidu. Přední matematici včetně Einsteina tvrdí,
že „myšlení hraje podřízenou roli v krátké, rozhodující fázi tvůrčího
aktu".'
Proto lze říci, že důvodem, proč průměrný vědec není tvůrčí, není
jeho neschopnost myslit, nýbrž jeho neschopnost přestat myslit. Zázrak života
na zemi nevznikl a není udržován pomocí myšlení. Život je udržován inteligencí,
která je mnohem větší než mysl. Jak může lidská buňka o průměru dvou tisícin
centimetru obsahovat informace, jež by naplnily tisíc knih o šesti stech
stránkách? Čím víc se dovídáme o mechanismech našeho těla, tím víc si uvědomujeme,
jak nesmírná je jeho inteligence a jak málo víme. Když se naše mysl spojí s
touto inteligencí, stane se nejúžasnějším nástrojem, neboť slouží něčemu většímu,
než je sama.
EMOCE: REAKCE TĚLA NA NAŠI MYSL
A co naše emoce ? Emoce mě ovlivňují mnohem víc než
mysl.
Mysl není jen myšlení. Mysl zahrnuje také vaše vědomé i nevědomé emoce.
Emoce vznikají tam, kde se stýká mysl a tělo. Emoce jsou reakcí těla na vaši
mysl - to jest odrazem mysli ve vašem těle. Například nenávistná myšlenka vytváří
v našem těle energetický náboj, kterému říkáme zlost. Tělo se připravuje k
boji. Myšlenka, že jsme v nebezpečí, způsobuje stahování svalů, což je tělesný
projev toho, čemu říkáme strach. Výzkumy ukazují, že silné emoce vyvolávají změny
v biochemické rovnováze těla. Tyto změny
představují materiální aspekt našich emocí. Obvykle si neuvědomujete všechny
své myšlenky ani své emoce.
Čím víc se ztotožňujete se svým myšlením a emocemi, čím méně jste přítomni jako nezaujaté
vědomí, tím vyšší je náboj emoční energie, ať si to uvědomujete, nebo ne.
Nejste-li schopni uvědomovat si své emoce, jste-li od nich odříznuti, nakonec
se projeví na čisté tělesné úrovni v podobě nějakého tělesného příznaku. O
tomto problému bylo v posledních letech hodně napsáno, takže se tím nemusíme
zabývat v této knize.
Silná nevědomá emoce se může projevit jako vnější událost, která vám připadá
jako něco, co se vám děje. Například lidé, kteří v sobě mají hodně zlosti,
kterou si neuvědomují a nevyjadřují, jsou často zdánlivě bezdůvodně napadáni
ostatními naštvanými lidmi. Z těchto lidí vyzařuje zlost, kterou někteří lidé
podvědomě cítí a která probouzí jejich vlastní latentní zlost. Máte-li potíže
vnímat své emoce, soustřeďte se na vnitřní energetické pole svého těla.
Vnímejte své tělo zevnitř. To vám také pomůže uvědomovat si své emoce.
Ω
Řekl jste, že emoce jsou odrazem mysli v těle. Někdy je však emoce v rozporu s
myslí: mysl říká „ne" a emoce říká „ano".
Chcete-li skutečně poznat svou mysl, vaše tělo vám vždycky poskytne
pravdivý obraz; proto vnímejte své emoce ve svém těle. Pokud existuje zjevný
rozdíl mezi vaším myšlením a vašimi emocemi, myšlení je nepravdivé a emoce je
pravdivá. To není konečná pravda vaší existence, ale relativní pravda vašeho
momentálního stavu mysli. Konflikty mezi povrchními myšlenkami a nevědomými
duševními procesy jsou zajisté běžné. Nemusíte být ještě schopni uvědomovat si
nevědomou činnost své mysli jako
myšlenky, ale tato činnost se odráží ve vašem těle jako emoce, jež si můžete uvědomit.
Pozorovat své emoce tímto způsobem je v podstatě totéž jako pozorovat své
myšlenky. Jediný rozdíl je v tom, že zatímco myšlenky máte v hlavě, emoce
cítíte především v těle. Pak svým emocím můžete dovolit existovat, aniž se jimi
necháte ovládat. Přestanete se s nimi ztotožňovat a stanete se nezaujatým pozorovatelem. Budete-li to dělat, všechno nevědomé
ve vašem nitru vyjde na světlo vašeho vědomí.
Takže pozorování emocí je stejně důležitě jako
pozorování myšlenek?
Ano. Naučte se ptát se sami sebe: „Co se ve mně děje v tomto
okamžiku?" Tato otázka vás povede správným směrem. Nesnažte se své
emoce analyzovat, jen je pozorujte. Soustřeďte svou pozornost dovnitř. Vnímejte
energii svých emocí. Nejste-li si vědomi žádné emoce, soustřeďte svou pozornost
hlouběji do vnitřního energetického pole svého těla. To je bránou do sféry
Bytí.
Ω
Emoce obvykle představuje energizovanou myšlenku a díky tomuto silnému
energetickému náboji není zpočátku snadné pozorovat ji nezaujatě. Emoce vás chtějí
ovládnout a obvykle se jim to daří - pokud nejste dostatečně soustředění. Když
se následkem nedostatečného soustředění se svými emocemi ztotožňujete, což je běžné,
vaše emoce se přechodně stávají „vámi". Často se vytvoří začarovaný
kruh mezi vaším myšlením a vašimi emocemi, takže se vzájemně posilují. Myšlenka
vytvoří zesílený obraz sebe samé ve formě emoce a vibrační energie emoce
posiluje původní myšlenku. Tím, že přemýšlíte o situaci, která způsobila určitou
emoci, dáváte této emoci energii, a ta pak energizuje vaše myšlení atd.
Všechny emoce jsou v podstatě modifikacemi prapůvodní, nerozlišené
emoce, která má svůj původ ve ztrátě vědomí toho, čím skutečně jste. Tuto
nerozlišenou emoci je obtížné přesně pojmenovat. Je možné ji nazvat strachem,
ale kromě neustálého pocitu ohrožení obsahuje také hluboký pocit opuštěnosti a
neúplnosti. Snad nejlepší je použít výrazu, který je stejně nerozlišený jako
tato původní emoce, a prostěji nazvat „bolestí". Jedním z hlavních
úkolů mysli je odstranit tuto emocionální bolest, což vysvětluje její ustavičnou
aktivitu, ale nakonec se jí podaří tuto bolest jen dočasně zastřít. Čím víc se mysl
snaží zbavit se této bolesti, tím větší je tato bolest. Mysl nikdy nemůže najít
řešení, a ani vám nemůže dovolit najít řešení, neboť ona sama je součástí
tohoto „problému". Představte si, jak se policejní ředitel snaží
najít žháře, kterým je on sám. Této bolesti se nezbavíte,
dokud se nepřestanete ztotožňovat se svou myslí, to jest se svým egem. Teprve
pak ztratí mysl svou moc a Bytí se projeví jako vaše skutečná přirozenost. Ano,
vím, na co se zeptáte.
Chtěl jsem se zeptat na pozitivní emoce, jako je láska
nebo radost.
Láska a radost jsou neoddělitelné od vašeho přirozeného stavu vnitřní
spojitosti s Bytím. Okamžiky lásky, radosti a hlubokého klidu přicházejí,
kdykoli dojde k přerušení myšlenkového proudu. U většiny lidí k tomu dochází
jen málokdy a náhodně, v okamžicích ohromení, jež někdy vyvolá nepopsatelná
krása, extrémní tělesná námaha nebo velké nebezpečí. V takových okamžicích
cítíme hluboký vnitřní klid. A s ním přichází intenzivní radost, láska a
pohoda.
Tyto okamžiky jsou obvykle velmi krátké, neboť naše mysl rychle obnoví
svou hlučnou aktivitu, které říkáme myšlení. Trvalé radosti, lásky a pohody
dosáhnete teprve tehdy, až se osvobodíte od nadvlády své mysli. Radost, láska a
pohoda však nejsou emoce, neboť existují na mnohem hlubší úrovni. Takže si nejdřív
musíte být plně vědomi svých emocí, než budete schopni vnímat to, co je za
nimi. Emoce znamená doslova „vyrušení". Slovo emoce pochází z latinského emovere, což znamená
„vyrušit".
Láska, radost a klid jsou hluboké stavy Bytí či spíš tři aspekty stavu
vnitřní spojitosti s Bytím. Jako takové nemají žádný protiklad. To proto, že
vznikají za hranicemi mysli. Naopak emoce, které jsou součástí naší dualistické
mysli, podléhají zákonu protikladů. To znamená, že nemůže být něco dobrého bez
něčeho špatného. Takže v neosvíceném stavu ztotožnění s vlastní myslí nazýváte
radostí to, co je příjemným, ale přechodným aspektem ustavičně se měnícího
cyklu bolesti a potěšení. Potěšení vždy nacházíte v něčem mimo vás, kdežto
radost vzniká ve vašem nitru. To, co vám dnes působí potěšení, vám zítra způsobí
bolest. A to, čemu říkáte láska, může být na chvíli příjemné a vzrušující, ale
ve skutečnosti je to stav extrémní závislosti, který se každou chvíli může změnit
ve svůj opak. Mnoho „milostných" vztahů osciluje mezi „láskou" a
nenávistí. Opravdová láska vás nenutí trpět. Jak by to bylo možné? Nikdy se
náhle nemění v nenávist, stejně jako se radost nemění v bolest. Jak už jsem řekl,
okamžiky skutečné lásky, skutečné radosti a hluboké pohody můžete prožít i předtím,
než dosáhnete osvícení - než se osvobodíte od své mysli.
Jsou to aspekty vaší pravé přirozenosti, která je obvykle zastíněna vaší
myslí. I v „normálních" závislých vztazích mohou existovat okamžiky, kdy
si uvědomujete přítomnost něčeho opravdového a nezničitelného. Tyto okamžiky
jsou přechodné a obvykle jsou velmi rychle přehlušeny aktivitou vaší mysli. Pak
máte pocit, že jste ztratili něco vzácného, nebo vás vaše mysl přesvědčí, že to
bylo jen zdání. Zdání to však nebylo a nikdy to nemůžete ztratit. Je to součást
vaší přirozenosti, kterou mysl může zastínit, ale nikdy ji nemůže zničit. I
když je obloha zatažená, slunce nezmizelo - je stále nad mraky.
Buddha říká, že příčinou bolesti a utrpení je žádostivost a touha a že, chceme-li se
zbavit bolesti, musíme přeseknout pouta touhy.
Naše žádostivá mysl hledá spásu a naplnění ve vnějším světě a v
budoucnosti jako náhražku za radost z Bytí. Dokud se ztotožňujeme se svou
myslí, ztotožňujeme se také s těmito touhami a potřebami, takže naše „já"
existuje jako pouhá možnost, jako nenaplněný potenciál nebo semeno, které ještě
nevyklíčilo. V tomto stavuje i touha po osvícení jen další touhou po naplnění v
budoucnosti. Proto se nesnažte zbavit se touhy nebo „dosáhnout" osvícení.
Soustřeďte se na přítomnost. Žijte v přítomném okamžiku jako nezaujatý
pozorovatel své mysli. Místo abyste citovali Buddhu, buďte Buddhou, buďte
„probuzeným člověkem", což slovo buddha znamená.
Lidé žijí ve spárech utrpení od té doby, kdy upadli v Boží nemilost, kdy
vstoupili do sféry času a mysli a kdy si přestali uvědomovat Bytí. Od té doby
mají pocit, že jsou bezvýznamnými fragmenty v nepřátelském vesmíru, že jsou
odloučeni od Zdroje a od druhých lidí. Bolest je nevyhnutelná, dokud se ztotožňujete
se svou myslí, dokud žijete ve stavu nevědomí. Hovořím především o emoční
bolesti, která je také hlavní příčinou tělesné bolesti a tělesných nemocí.
Nenávist, sebelítost, pocit viny, zlost, sklíčenost, žárlivost a dokonce i
sebemenší podrážděnost - to všechno jsou formy bolesti. A každá rozkoš v sobě obsahuje
semeno bolesti: svůj neoddělitelný protiklad, který se časem projeví. Každý,
kdo vyzkoušel drogy, ví, že euforie se nakonec změní v nějakou formu bolesti.
Mnozí lidé vědí z vlastní zkušenosti, jak snadno a rychle se může změnit
partnerský vztah ze zdroje potěšení ve zdroj bolesti. Pozitivní a negativní
polarity jsou opačnými stranami téže mince; obě jsou součástí bolesti, která je
neoddělitelná od stavu egocentrického ztotožnění s myslí. Existují dvě úrovně bolesti:
bolest, kterou způsobujete dnes, a bolest, která přežívá z minulosti. V této
knize chci mluvit o tom, jak zamezit působení bolesti v přítomnosti a jak se
zbavit bolesti z minulosti.
Ω